Att arbeta hemifrån

För några veckor sedan började jag arbeta hemifrån som webbutvecklare på heltid. Det har varit intressanta veckor med många förfrågningar och uppdrag.

Mitt kontor har hamnat i rummet intill sovrummet. Det är en effektivt fylld yta med skrivbord både för mig och min sambo. Ibland funderar jag på om det vore bättre att hyra kontorsplats någonstans för att komma ifrån hemmet lite på dagarna, men det känns inte som att det behövs än.

Ibland får jag tips om hjälpmedel och verktyg som gör arbetet lite enklare. Här är en liten lista över några som jag tycker är viktiga.

  • Basecamp. Ett perfekt verktyg när man arbetar flera på samma projekt och behöver sätta upp mål och att göra-listor. Skaffa ett konto gratis i 30 dagar på basecamphq.com
  • The Invoice Machine. Ett snyggt och smidigt verktyg för att skicka fakturor. Du kan enkelt importera dina projekt från Basecamp. Fakturorna skickas smidigt som ett mail med PDF-faktura och direktlänk till fakturan. Skaffa ett konto på invoicemachine.com
  • Skype. Det har aldrig varit smidigare att ha direktkontakt med kunder, vänner och bekanta. Ladda ner på skype.com
  • Google Apps. Det är skönt att kunna samla e-post, kalender och dokument på ett och samma ställe, så att det enkelt går att komma åt det överallt närsomhelst. Skaffa på google.com/apps
  • Dropbox. Om du vill hålla viktiga filer synkroniserade mellan alla dina datorer, samtidigt som de backupas på nätet är Dropbox något att rekommendera. Jag kan i alla fall inte vara utan det. Skaffa 2 GB gratis på dropbox.com. Passa på att ge mig lite extra utrymme och klicka här när du ska registrera dig.

Jag har planer på att lansera ett eget planerings- och påminnelseverktyg någon gång i framtiden. Håll utkik på min blogg så dyker det upp mer information när det är på gång.

Tipsa mig gärna om andra imponerande verktyg och hjälpmedel.